FIC apreciază eforturile GR de a fi proactiv în discuțiile despre legislația de mediu nouă sau în revizuire de la nivelul UE, pe care trebuie să o transpună pentru a se asigura că aceasta nu va avea efecte negative semnificative asupra mediului de afaceri din România și că societățile românești își vor păstra competitivitatea lor internațională (de exemplu, implementarea schemei EU-ETS pentru 2013-2020, revizuirea listei de relocare a emisiilor de dioxid de carbon pentru 2015-2019, etc.).
GR a inițiat proceduri de consultare publică oferind părților interesate posibilitatea să își exprime opiniile cu privire la diverse probleme de mediu.
Un nou proiect de modificare a Codului Silvic a fost publicat și tuturor părților interesate le-a fost acordată ocazia să se implice în procesul de consultare și să participe la dezbateri constructive, pentru îmbunătățirea versiunii inițiale. FIC consideră că în ceea ce privește cadrul legislativ rezultat, inclusiv noile norme de aplicare, acesta poate reprezenta punctul de pornire pentru rezolvarea problemelor acestui sector și pentru implementarea celor mai bune practici în gestionarea durabilă a silviculturii. În același timp, FIC apreciază adoptarea noilor Norme cu privire la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase (trasabilitatea lemnului), care stabilesc obligațiile ce revin comercianților de lemn și produse lemnoase (așa - numitul „Radar Silvic”).
GR a continuat eforturile depuse pentru gestionarea corespunzătoare a deșeurilor prin introducerea unei taxe de depozitare a deșeurilor la stimulentele legislative deja existente. Eficacitatea acestei taxe este totuși diminuată de întârzierea datei de implementare aprobate de Parlament (respectiv, până în 2017). FIC susține aplicarea acestui stimulent și consideră că o dată de implementare mai apropiată decât cea prevăzută în prezent va fi benefică pentru România în realizarea angajamentelor sale la nivel european și evitarea procedurilor de încălcare a dreptului european în legătură cu normele europene privind gestionarea deșeurilor.
GR a elaborat procedurile necesare și a depus eforturi în continuarea sprijinirii autorităților locale și regionale în vederea aplicării și accesării fondurilor UE (Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul de Coeziune) pentru soluționarea problemelor de mediu, cum ar fi gospodărirea apelor și gestionarea deșeurilor.
În ultimii doi ani, FIC a pregătit peste 10 documente de poziție și comentarii la proiectele legislative în domeniul protecției mediului și a participat la mai multe întâlniri cu autoritățile în legătură cu subiecte privind protecția mediului supuse atenției în documentele mai sus menționate. Răspunsurile autorităților cu privire la aceste documente și întâlniri au fost limitate.
FIC are anumite preocupări cu privire la lipsa de previzibilitate legislativă și de studii de impact pentru implementarea noilor norme legislative și consideră că orice nouă reglementare și inițiativă de protecția mediului, atât la nivel național cât și european, ar trebui discutată în avans cu reprezentanții mediului de afaceri, pentru a permite ca autoritățile să aibă în vedere și să integreze poziția acestora în momentul stabilirii poziției naționale. Există o nevoie stringentă de consecvență în ceea ce privește interpretarea prevederilor legale de către toate autoritățile publice de la nivel central și local.
FIC apreciază transparența demonstrată de Ministerul Mediului și de Ministerul Economiei pe durata perioadei de transpunere și implementare a legislației revizuite din domeniul schimbărilor climatice privind EU-ETS, inclusiv revizuirea listei sectoarelor expuse riscului de relocare pentru 2015-2019. FIC speră în continuarea colaborării dintre autorități și mediul de afaceri la definirea completă a Pachetului Energie - Climă 2030.
În prezent, remedierea siturilor contaminate este reglementată de Ordinul Ministerului Mediului nr. 756/1997 pentru aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului, de HG nr. 1408/2007 privind modalitățile de investigare și evaluare a poluării solului și subsolului, de HG nr. 1403/2007 privind refacerea zonelor în care solul, subsolul și ecosistemele terestre au fost afectate și de HG nr. 53/2009 pentru aprobarea Planului național de protecție a apelor subterane împotriva poluării și deteriorării.
Directiva Cadru privind Deșeurile a fost transpusă în legislația română prin Legea nr. 211/2011 privind regimul deșeurilor, cu modificările ulterioare. În decembrie 2013, GR a publicat Strategia Națională de Gestionare a Deșeurilor în perioada 2014 - 2020 (aprobată prin HG nr. 870/2013). Cadrul legislativ privind gestionarea deșeurilor este caracterizat de numeroase acte normative care reglementează gestionarea deșeurilor în general sau care prevăd reguli privind categorii specifice de deșeuri.
FIC recomandă ca autoritățile să acorde o atenție deosebită următoarelor aspecte:
România s-a conformat până în prezent cu obligațiile sale la nivelul UE privind ADA, în primul rând datorită eforturilor continue ale industriei în vederea realizării obiectivelor stricte de valorificare și reciclare a deșeurilor din ambalaje. Este de așteptat ca aceste eforturi să continue în viitor.
FIC apreciază abordarea Ministerului Mediului de stabilire a unei strategii naționale pentru acest flux specific de deșeuri. În prezent, majoritatea instalațiilor de tratare a apelor uzate sunt proiectate să fie prevăzute cu facilități de deshidratare pentru a reduce conținutul de apă în nămolul rezultat (de la 96-98% până la 70-85%).
HG nr. 1037/2010 privind DEEE nu ia în considerare îngrijorările exprimate în cadrul industriei și nu integrează propunerile acesteia de remediere a problemelor:
Mai mult, noua directivă care reglementează aceste aspecte, Directiva 2012/19/UE, nu a fost încă transpusă în România, deși termenul de transpunere a expirat în data de 14 februarie 2014. Procesul de transpunere, inițiat în ianuarie 2014, este lipsit de transparență și până în prezent a fost desfășurat fără consultarea părților interesate, ignorând prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică. Proiectele de transpunere (au fost circulate cel puțin trei versiuni) nu adresează lipsurile din HG nr. 1037/2010 (de fapt, acestea sunt agravate), adăugând în același timp noi puncte de potențială încălcare („infringement”), spre exemplu interzicerea de facto a colectării DEEE prin intermediul producătorilor și al schemelor lor colective.
FIC s-a implicat activ în procesul de implementare prin trimiterea comentariilor și participarea la întâlniri cu reprezentanții Ministerului Mediului, dar fără a primi vreun răspuns cu privire la punctul său de vedere și fără a putea verifica în ce măsură comentariile trimise au fost analizate și implementate de către autoritate.
Transpunerea noii Directive 2012/19/UE ar trebui realizată cât mai repede posibil pentru a evita riscul declanșării procedurii de infringement împotriva României. În același timp, transpunerea finală ar trebui să adreseze lipsurile anterior-menționate și să ia în considerare următoarele modificări:
Elemente adiționale care ar trebui integrate când noua Directivă 2012/19/UE va fi transpusă în legislația din Romania sunt:
În perioada de programare 2014-2020, PO Infrastructură Mare va fi cel mai important program care va acorda sprijin financiar cu ajutorul CE proiectelor din domeniul protecției mediului.
Operatorii regionali vor continua să beneficieze de fonduri europene pentru extinderea rețelelor de apă potabilă și pentru instalațiile de epurare a apelor uzate, în conformitate cu investițiile incluse și prioritizate în Master Planuri.
Dezvoltarea infrastructurii pentru deșeuri va continua, de asemenea, să fie finanțată în perioada de programare viitoare, permițând României să respecte Directiva privind depozitarea deșeurilor, să promoveze o utilizare mai eficientă a resurselor și să crească procentul de reciclare a deșeurilor.
Protecția biodiversității va fi, de asemenea, finanțată prin PO Infrastructură Mare. Investițiile vor fi direcționate pentru protecția si restaurarea celor mai valoroase ecosisteme si specii de animale în pericol. Ca parte a PO Infrastructură Mare, vor fi luate de asemenea măsuri de stabilire și îmbunătățire a sistemelor de monitorizare și prevenire a riscurilor, pentru a intensifica serviciile profesionale de răspuns in caz de urgență și pentru a reduce riscurile și daunele cauzate de inundații, secetă și eroziuni costiere.
PO Infrastructură Mare va oferi, de asemenea, sprijin pentru realizarea „Evaluării naționale a calității aerului” și pentru reabilitarea siturilor contaminate, inclusiv pregătirea pentru reutilizarea economică a acestora.
Fondul pentru Mediu (Fondul) a fost creat ca un instrument economico-financiar și destinat să cofinanțeze diverse proiecte de mediu. Veniturile de la Fond provin în principal din taxe de mediu plătite de sectorul industrial pentru diverse activități (spre exemplu, emisii de poluanți care provin de la surse staționare, valorificarea deșeurilor metalice și non-metalice, valorificarea și reciclarea deșeurilor din ambalaje, cauciucuri și echipamente electrice si electronice, etc.)
FIC salută performanțele AFM cu privire la susținerea financiară pentru proiectele de mediu. Cu toate acestea, FIC a observat că în ultimii ani, multe din proiectele finanțate prin intermediul Fondului au fost în mare parte legate de sistemul de reînnoire a parcului auto (schema de casare a mașinilor vechi), sisteme de încălzire în case, energie regenerabilă și câteva proiecte privind apa și pădurile pentru autoritățile locale. Companiile private nu au avut oportunitatea de a aplica pentru finanțare în vederea susținerii proiectelor de mediu și a nevoilor lor.
Teoretic, AFM ar trebui să organizeze periodic runde pentru selectarea proiectelor de mediu propuse în legătură cu mai multe probleme de protecția mediului (spre exemplu, prevenirea poluării, reducerea impactului asupra aerului, apei și solului, utilizarea unor tehnologii curate, gestionarea deșeurilor, etc.) și orice companie (privată sau de stat) ar trebui să aibă posibilitatea de a aplica în vederea obținerii fondurilor de la AFM.
Cum multe companii contribuie la Fond și majoritatea veniturilor din cadrul Fondului provin din industrie, FIC își manifestă îngrijorarea cu privire la accesul limitat pe care industria îl are la Fond.
FIC a observat lipsa de stimulente în legislația română pentru a promova comportamentul pozitiv al companiilor și persoanelor fizice față de mediu.
Dezvoltarea durabilă presupune un progres economic care are în vedere protecția mediului și bunăstarea socială pe termen lung, precum și Responsabilitatea socială corporativă (RSC). RSC este un mod prin care companiile se pot dezvolta sustenabil și prin care pot sprijini comunitatea. În România au existat câteva inițiative pozitive în acest sens: (i) Strategia națională de promovare a responsabilității sociale 2011 – 2016, care a vizat trei domenii principale, respectiv, social, protecția mediului și educație și cercetare, și (ii) Strategia națională de dezvoltarea durabilă (SNDD) a României pentru orizonturile 2013-2020-2030.
Cu toate acestea, date limitate privind progresul implementării strategiilor menționate anterior sunt disponibile public. Cooperarea dintre autorități (ministere), mediul de afaceri și alte părți interesate este necesară pentru implementarea cu succes atât a SNDD cât și a Strategiei RSC, precum și pentru elaborarea Planului național de acțiune în domeniul RSC.
Membrii FIC investesc în construirea încrederii părților interesate, îmbunătățindu-și în același timp performanța în afaceri și încurajând oportunitățile de creare a valorii pe termen lung. În prezent, unui număr restrâns de companii din România (ex. doar cele listate) i se solicită să raporteze anumite informații non-financiare, însă reguli și ghiduri voluntare (ex. Inițiativa Globală de Raportare) sunt utilizate de organizații (majoritatea multinaționale) pentru raportarea performanței în domeniul dezvoltării durabile.
Între timp, Directiva 2014/95/UE de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea de informații nefinanciare și de informații privind diversitatea de către anumite întreprinderi și grupuri mari introduce cerințe obligatorii de raportare non-financiară pentru anumite tipuri de companii (ex. entități de interes public cu peste 500 angajați) începând cu aprilie 2017, primul an de raportare a datelor aferente anului financiar 2016. Această Directivă trebuie transpusă până în octombrie 2016 cel târziu. Companiile aflate sub incidența acestei Directive vor avea posibilitatea de a publica informațiile non-financiare conform oricărui ghid internațional, european sau național pe care îl consideră potrivit.